Još jedna recenzija: Autumn For Free – Signal test

affsugnaltest

affsugnaltestU godinama kada neki novi klinci po Crnoj Gori prave gomilu očajnih bendova koji sviraju strane i domaće hitove, “bez greške, ni bolje, ni gore, ni dosadnije” što bi rekao St (Goribor), teško je zamisliti old school ekipu koja i dalje ima živaca da se trudi da izgura svoj autorski materijal na vidjelo. Još je teže zamisliti da ta ekipa pravi muziku koja nema komercijalni potencijal i na nekim mnogo jačim tržištima od ove malene zemlje u kojoj su Monteniggersi i dalje vrhunac proboja alternativne kulture u tzv. mejnstrim. Ali, ne lezi vraže, još uvjek ne fali ludaka po crnogorskim drumovima kako je predvidio famozni Vito Nikolić, makar ovim gitarskim. Epilog ovog uvoda je da Autumn for free imaju jedan čaroban sastojak na koji su gore spomenuti klinci, a bogami i mnogi prije njih, zaboravili – cojones, gringo!

Kažem old school ekipa jer, i pored toga što im je ovo prvi album, ova ekipa ima ogromnu kilometražu iza sebe. Sve je počelo progressive/grunge bendom Drugi Dan Na Zemlji, mnogo prije nego što su se pojavili Facebook, Myspace i tuče bendova, te je stoga velika većina crnogorske publike prespavala njihova djela. Gotovo deceniju kasnije, dva člana DDNZ čine okosnicu benda Autumn For Free, nastavljajući da sanjaju izlomljene ritmove, progresivne melodije i oštre rifove.

Na njihovom debi albumu nema previše iznenađenja, ali samo za one koji prate rad ove četvorke već neko vrijeme. Za sve ostale ono što čuju će zvučati prilično fantazmagorično u datom vremenu i prostoru. Album otvara meditativna minijatura neobičnog naziva “F”, a slijedi jedna od rijetkih bržih i agresivnijih pjesama “Odrina” sa starom, dobrom po(r)ukom “Slušaj sve što ti govore, oni misle za nas… nauči da ne razmišljaš “. Zatim dvije pjesme koje su uz “Odrinu” već uveliko poznate onima koji su ispratili koncerte ovog benda – “Neprekidno jutro” kao da najavljuje rađanje još jedne teške zore; počinje lagano, ali mračno u džez maniru i progresira sve do grmećih gitara da bi se na samom kraju preobrazila u tople tonove prvih sunčevih zraka. “Mrtav Piksel” vraća živahnije tonove, sa oštrim upadom u refren, u stilu Radioheadove “Paranoid Android”. A zatim “Preokret”, u koju nas uvodi zloslutni piano, jedan od momenata na albumu koji pokazuje da ovi momci imaju smisao za slojevitost kompozicije kojim se malo bendova u regionu može pohvaliti. Slijedi kratak predah u “10 sekundi pauze” koji zapravo traje minut i po, a nakon toga poslednja brza pjesma na albumu “Sedam doboša”. Naslovna “Signal test” počinje audio semplom iz filma “Is alcohole worse than ecstasy?”, komičnom pričom o britanskim vojnicima na LSD-u, dok gitare oponašaju zvuk traženja radio frekvencije sve dok dramatično Mogwaievski ne eksplodiraju na kraju. Pjesma bez naslova tj. “Untitled” je još jedan dragulj na ovom albumu u kojoj se Autumn For Free poigravaju prelazima sa tihog na bučno i obrnuto, a za njom ide apsolutni favorit sa ovog albuma, bar što se autora ovog teksta tiče. “Meksička” je topli, na momente luckasti instrumental koji zvuči kao soundtrack za “Alisu u Zemlji čuda”, ali ne ovu Bartonovu nego recimo onu stariju nekih pedesetak godina, nježniju i mekšu varijantu. “Kružni hod” je ponovo jedna od pjesama koja je već duže vrijeme dostupna slušaocima na internetu, ujedno pjesma sa možda i najboljim tekstom na albumu. O čemu se radi da se naslutiti iz naslova. Album zatvara melanholična ljubavna “Opet”, remek djelo od skoro 8 minuta trajanja.

Ovaj album je jedan od razloga zbog čega se još uvijek možemo nadati nečem dobrom kad su crnogorski rock bendovi u pitanju, a nadam se da će poslužiti i kao inspiracija za nove snage koje tek treba da dođu. Ovaj album takođe pozicionira Autumn for free visoko u prvu ligu što se tiče domaće muzike, no to smo već odavno znali, ovo je samo zvanična potvrda. Za sve one koji žele da ga preslušaju, album je za sada dostupan na myspace stranici benda. Signal Test je upravo to što naziv indicira – poruka je konačno poslata u etar, ostaje samo da se vidi koliko će ljudi biti na pravoj frekvenciji.

S. Strugar

Autumn for Free – Signal Test

Još sredinom godine sam imao prilike da čujem radne verzije jednog dijela pjesama sa „Signal Test”. Slušao sam ih uživo, bio iznenađen izvedbama, raspravljao sa prijateljima i bio čvrsto i samouvjereno siguran da poznajem muziku benda Autumn for Free. Arogancija u kojoj sam živio me je ošamarila po ko zna koji put. Sve što sam mislio da znam o bendu, o njihovoj muuzici, o ovim pjesmama, sve to pada u vodu nakon već prvog preslušavanja kompletiranog materijala. Iznenađenje je blaga riječ. Bio sam zaprepašten. Sve sam te pjesme čuo i prije, ali ovo što imam ispred sebe, ovo što čujem, ove pjesme u sasvim novom ruhu, u sasvim novoj odori, su me oborile sa nogu. Nanovo sam otkrivao pjesme koje sam u svojoj aroganciji mislio da znam. Bio sam, i jesam očaran sa onim što čujem. Nije samo muzika u pitanju, već i produkcija i sami značaj koji će ovaj album imati za kompletnu crnogorsku scenu. No, hajdemo polako od početka.

Prvo što baš zahvata uho u jednom velikom luku je kristalno jasna produkcija. Danas smo manje više navikli na relativno dobru produkciju domaćih bendova, ali „Signal Test” se izdvaja iznad svih i ovo je itekako važno. A zašto mi je baš produkcija toliko bitna? Zato što je kompletan album rađen u produkciji benda, zato što je visoko profesionalan posao i jasno se čuju sve nijanse, svi dodaci, sve sitnice kojima je bend nadopunjavao pjesme, a audio prostor je idealno ispunjen, niti mršav, niti pretrpan, već, kako rekoh, idealno ispunjen. Odmah u samom startu slušalac neće biti opterećen mnoštvom informacija koje podsvjesno odbijaju koncentraciju i pažnju. Izgleda nešto vrlo jednostavno, ali koliko god bilo prosto, mnogi veliki i manji bendovi padaju upravo ovdje.

Tehnička strana albuma je dovedena skoro do perfekcije, ali što je sa muzičkim dijelom, sa onim što će prosječni slušalac čuti kada pritisne play. Po mom skromnom mišljenju, svako će čuti nešto sasvim drugo. „Signal Test” nije jedan prosječan album. Daleko, mnogo daleko od toga. U vremenima kada smo okruženi, pod opsadom konzumentskog mentaliteta, ovo je djelo rađeno sa sastojcima koji su modernim materijalističkim tekovinama potrošnje i potražnje toliko mrski; sa dušom i tijelom, sa velikom pažnjom i minucioznom preciznošću, dugo vremena i apsolutnom posvećenošću. Na svakom koraku, na svakom ćošku, u svakoj noti se čuje i osjeti da su članovi ostavili jedan dio sebe, dio koji je nepovratno ostao utkan u pjesme, dobrovoljno sakaćenje života zarad muzike. Na momente zamišljam da se bend uvija okolo pjesama, da ih miluju i ljube u strastvenom ljubavnom zanosu, polako i dugo nadražujući toplim i vlažnim tonovima dok ih dovode do ekstaze, eksplozije, do rascvjetavanja i preobražaja. Ne znam kako drugačije da vam opišem riječima ovaj album, sav naboj i umješnost benda da se poigrava sa pjesmama.

Gledajući širu sliku, zašto je upravo ovaj album toliko značajan za crnogorsku scenu? Zato što je jedan od rijetkih profesionalnih rock albuma na teritoriji Crne Gore. Sve pjesme na albumu… ustvari, izvinite me, ne pjesme – zovimo ih kako treba – kompozicije, jer doista jesu kompozicije, pokazuju zrele, iskusne, vrlo talentovane i posvećene kompozitore, profesionalne instrumentaliste, dramski nadarenog pjevača, producente, snimatelje – činjenice koje su itekako bitne na današnjoj pretrpanoj muzičkoj sceni gdje preživljavaju jedino i isključivo bendovi koji se posvete kompletnoj slici. Prošla su vremena podijeljenih uloga, i Autumn for Free sa „Signal Test” jasno stavljaju do znanja da kormilo drže čvrsto u rukama i da vrlo umješno kormilare kroz nevremena i mirne vode.

Uvjeren sam da ovom albumu, ovom bendu, treba pružiti i dati bezrezervnu podršku, jer su jedan vihor svježine i originalnosti, jer su profesionalci posvećeni u potpunosti svojoj muzici, jer vjeruju u ovim vremenima nevjere, jer su osobe iz našeg susjedstva, jer su osobe iz tvog susjedstva bez obzira bio tu odmah iza ugla ili na sasvim drugom kraju planete, jer su otjelotvorenje svih naših muzičkih maštarija i očekivanja.

Nikola Franquelli

Album Autumn for free “Signal test” se moze besplatno skinuti sa www.autumnforfree.bandcamp.com i sa www.autumnforfree.com.