Osvrt na škakljiva pitanja

Broken_guitar

Broken_guitarNa mnogim domaćim medijima, kao i na ovim stranicama, često možete čuti kritike na mogućnosti i uslove sa kojima se svakog dan bore bendovi koji stvaraju muziku van klišea uobičajenog turbo folka ili peglavog popa. Iako su pojedine činjenice, ako ne sve, tačne, mada i preuveličane, ima dvije o kojima se malo priča, koje su svojevrsni tabu, o kojima se diskutuje, ali nerado.
Prvo, na crnogorskoj alternativnoj muzičkoj sceni hitovi gotovo da i ne postoje. Nekoliko pjesama se približava ovoj definiciji, ali ne prelaze onu kritičnu masu koja je potrebna da napravi ršum. Koliko god ovo bilo čudno, smiješno, nevjerovatno, činjenica je da u Crnoj Gori, među crnogorskim bendovima, ima iznimno malo pjesama, i mogu se na prste izbrojati, koje bi se mogle definisati kao hit. Ali, prvo, označimo što je to hit. Ovdje ne podrazumjevam bledunjave, zašećerene i tržišno okrenute pjesmice koje zadovoljavaju prosječni ukus, prosječnog slušaoca koji radio pali samo u kolima i pjesme čuje u kafani. Hit je pjesma originalnog ritma, melodije i teksta koji kombinovano izazivaju buru emocija kod slušaoca. Pjesme koje su toliko upečatljive i zanosne da i nakon deset, dvadeset, trideset godina, i dalje zvuče svježe, originalno, uzbudljivo, jako i energično kao i prvog dana. Pjesme poput “Kreni Prema Meni” (Partibrejkers), “Mama” (Van Gog), “Crna Dama” (Smak), “Krug” (EKV), ili … su sve ogromni hitovi, a da sa sobom ne vuku nikakve loše konotacije.
Da li pjesama te klase ima na crnogorskoj rock sceni? Iako pomalo diskutabilno, objektivno gledano može se reći za samo nekoliko pjesama da su se približile hitu. Na rap sceni postoje hitovi koji su zreli za veće tržište.
Druga nerado diskutovana činjenica je – nerad. Mnogo je bendova, mladih ljudi, koji jednostavno ne rade dovoljno. Vrlo kratko, vrlo jednostavno i direktno, ako želite da se bavite muzikom, ako želite da imate bend, ako želite da ste uspješni, da svirate, da se bavite onim čime kažete da vas najviše zadovoljava i uveseljava, onda, dragi moji, morate da oteglite testise. Morate da rizikujete porodicu, prijatelje, posao, ljubav, sve što imate i da u potpunosti to podredite svojoj muzici. Da li je to mnogo? Ako ovo pitanje postavljate, odmah u startu znajte da ste gubitnik. Ali, ako vidite, razumijete, pitate one sa malo više iskustva, možete mnogo uspjeti, mnogo više nego što se nadate ili očekujete od ove sredine. Da li ćete se opredjeliti da ozbiljno i predano radite na svojoj muzici i eventualno uradite nešto što će ostati itekako zapamćeno, je odluka koja zavisi samo od vas.

Nikola Franquelli